Oude Stelmakerij te Sellingen

Stichting Monumenten Westerwolde

Foto's van voor, tijdens en na de restauratie:

Foto: Streekhistorisch Centrum Stadskanaal

Foto: Antoine van der Maesen

De Stelmakerij is gevestigd aan de:

Dorpsstraat 32

9551 AE Sellingen.

Tourist Info Westerwolde kunt u bereiken op telefoonnummer: 0599-322727

Geschiedenis Oude Stelmakerij te Sellingen

De oude stelmakerij is één van de oudste panden in de dorpskern van Sellingen.

Na de Hervormde Kerk zou de Oude Stelmakerij weleens het oudste nog bestaande gebouw van het dorp kunnen zijn. Bouwtechnisch onderzoek wees uit dat de gebinten dateren uit 1697.

In de 18de en een deel van de 19de eeuw was er een herberg in ondergebracht.

De laatste jaren hat het pand een functie al verkooppunt van antiquiteiten.

Restauratie

De Stichting Monumenten Westerwolde nam het initiatief om het zwaar verwaarloosde pand te redden en een publieksfunctie te geven.

In 2011 kocht de Gemeente Vlagtwedde het vervallen pandje in het hart van het dorp aan om het te behoeden voor verder vervalg en met als doel er een expositieruimte over de historie van Westerwolde van te maken.

De Gemeente Vlagtwedde nam de restauratie en een deel van de financiering voor haar rekening, aangevuld met bedragen van de Stichting Gebroeders Hesse Fonds, de Stichting Monumenten Westerwolde en Leader.

Het Streekhistorisch Centrum te Stadskanaal gaat het pand gebruiken als bezoekerscentrum voor de cultuurhistorie van Westerwolde. Het pand vormt tevens de nieuwe loctatie van de plaatselijke afdeling van Tourist Info Westerwolde.

De restauratie van de Oude Stelmakerij is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van de Provincie Groningen.

Openingstijden Stelmakerij

De Stelmakerij is dagelijks geopend van 10.00 tot 16.00 uur, zondags van 13.00 tot 16.00 uur.

Het bezoekerscentrum en de balie van Tourist Info Westerwolde zijn van 1 november 2013 tot en met 28 maart 2014 gesloten!

In het voorjaar van 2014 zal een tentoonstelling over de geschiedenis van Westerwolde van start gaan.